Dumsnålt av Landstinget Kronoberg

Jerker har ordet:
Det är många gånger lätt att tro att medicin är det enda som är hjälper mot sjukdomar. Men det finns flera olika sjukdomar där en bra medicin är sol, salta bad och värme, som är lättast att få via solresor.

Vänsterpartiet vill ha Världens bästa sjukvård och det viktigaste måste vara att det är resultatet som räknas för patienten. Inte människors fördomar om de sjuka.

Det är svårt att förstå varför landstinget drar in solresorna, när det verkar handla om avundsjuka från omgivningen

Dagens Medicin skrev den 11 mars under rubriken “UV-ljus gav patienter högre D-vitaminhalt” (finns tyvärr inte online) om hur man med psoriasispatienter fick dem att öka D-vitaminhalten i blodet hos patienterna från 57 till 105 nmol/l när de fick åka till Gran Canaria istället för att få sola i ett UVB-solarium.

D-vitaminet är viktigt och motverkar psoriasis och ett vitamin som är betydligt lättare att ta upp via solen och huden än via exempelvis tabletter.

Det ter sig i mina ögon direkt dumsnålt att dra in på de här resorna, när undersökningen ovan på alla sätt visar att patienterna faktiskt blir friskare.

Jag tänker göra vad jag kan för att påverka landstingsgruppen i Vänsterpartiet, som jag sitter med i, för att ta ställning mot att solresorna dras in.

Jerker Nilsson
Medlem i Landstingsgruppen för Vänsterpartiet, ersättare i Landstingsfullmäktige, ersättare i folkhälsoutskottet och ersättare i patientnämnden.