En taggad Jonas Sjöstedt äntligen i Älmhult

När Jonas Sjöstedt skulle komma till Älmhult tidigt i våras, så bröt han benet dagen innan sitt besök och fick med kort varsel ställa in besöket.

Måndagen den 17 oktober fick Vänsterpartiets lokalförening, representerad av Jerker, Ulla-Britt, Christina, Carl-Bertil och Annika, äntligen välkomna honom till en fullmatad dag. Dagen började med några timmars studiebesök på Ikea of Sweden. Han fick se Ikeas produktutveckling och få höra om hur politiska beslut påverkade Ikea och deras anställda. Ikea tyckte det behövdes betydligt mer bostäder och förbättrat järnvägsnät. Ikea underströk att det handlade om att deras anställda hade svårt att hitta bostäder och att de hade svårt att pendla till och från sina jobb, inte minst i Älmhult från de skånska storstäderna. Sjöstedt konstaterade att Vänsterpartiet och Ikea i de frågorna var inne på samma linje.

14691083_1358368920869998_1643792122275057411_n 14632825_1358368927536664_4301657851274503616_n

Vidare fortsatte han till Haganässkolan. Han fick se de olika verksamheterna som ryms där. Inte bara gymnasieskolan, utan han fick även möta elever och lärare både på Orion, som bland annat undervisar barn med diagnoser i autismspektrat och den Internationella skolan.

14642397_1358368987536658_1529195437225139723_n

14720360_1358369004203323_1764161069127203542_n 14670683_1358369200869970_971071916320165804_n 14671345_1358369047536652_5733870797934187775_n
Den stora begivenheten var ett framträdande för allmänheten och elever, i en nästan fullsatt aula. Han berättade först om Vänsterpartiets grunder och dagsaktuella politik. Därefter fick publiken ställa frågor om Vänsterpartiet. Frågorna rörde frågor om bland annat piratkopiering, betyg i skolan, värnplikt och svensk vapenexport till diktaturer.

14729105_1358368860870004_4029074027948041099_n

14708288_1358369177536639_7069511625379032891_n
Efter det så åkte han vidare till Elme Spreader, som gör lyftaggregat till containerhantering. Han blev inte bara visad runt företaget, utan fick även en pratstund med fackföreningen IF Metall, innan han fick skynda vidare till Osby och dagens andra offentliga framträdande och sen vidare med tåget till Stockholm.

14650612_1358369277536629_6154342858517816772_n

14732240_1358369370869953_383562474320559374_n

För Vänsterpartiet i Älmhult var det en stor ära att få träffa en av de bästa partiledarna Vänsterpartiet har haft. Så tack Jonas för att du kom till sist!

Vi vill även tacka IKEA, Haganässkolan och åhörarna där, Elme Spreader och inte minst de kontaktpersoner vi har haft och planerat detta med. Så tusen tack Johanna, Anders och Faruk!