Bra mat i Älmhults kommun

Signaturen tjson påstår att det är konstigt att matens kostnad för Älmhults kommun har skenat, och hävdar att en portion färdigmat kostat det samma i butik de senaste tio åren, och hävdar att det är samma skitmat som kommunen serverar…

Älmhults kommunen serverar ingen skitmat och så vitt jag vet är det stor skillnad på fabriksproducerad mat, med mycket innehåll från så billiga produkter från andra länder än Sverige som möjligt. Det som finns i de snabbrätter som man kan köpa billigt i butikerna, som dessutom har tveksamt näringsinnehåll i flera fall och för mycket socker, salt eller andra tillsatser för att maten ska smaka något är alltså inte jämförbar alls.

Att kostnaderna ökar för Älmhults kommun är inte konstigt med tanke på att inflyttningen är hög, det blir fler barn i förskola- och skola som ska ha mat, vilket ökar löne- och transportkostnaderna för maten. Vi har dessutom personal som tillagar och serverar maten, vilket ökar kostnaden jämfört med när maten är maskinproducerad i hög grad, och kräver att den som ska äta den micrar den själv.

Även om det börjar närma sig val och man ska framhäva sitt eget parti, så kan jag ändå påpeka att i princip alla partier står bakom de beslut som tagits om att maten ska hålla hög kvalité och i så hög utsträckning som möjligt tillagas på plats samt vara ekologisk i hög utsträckning. Det skapar ändå någon slags trygghet för att maten ska vara bra även efter valet, oavsett styre. Det gör givetvis även kostnaden för maten betydligt högre än om det är en maskin som ligger bakom stora delar av matlagningen. Däremot är jag rädd för att det kan bli sämre kvalité om man som andra partier ibland för fram, låta andra ta över matverksamheten.

Skribenten avslutar med att man ska bli mätt av maten. Det är självklart. Men framförallt ska den ge den näring som behövs för att må bra. Det har halvfabrikaten svårare att göra, inte minst för äldre som behöver så välsmakande mat som möjligt.

Jag rekommenderar både signaturen tjson, och alla andra som undrar över maten, att besöka Niklagården för att äta den mat som även allmänheten får köpa där. Det är mer än väl bevis för min del att maten smakar bra, är värd ett högt pris och att personalen som gör och serverar den är värda sina löner, eftersom maten smakar betydligt bättre än rykten som sprids.

Jerker Nilsson, Vänsterpartiet Älmhult