Internationella kvinnodagen

Att Vänsterpartiet Älmhult är ute och delar ut nejlikor och information om hur kvinnor blir åsidosatta, både i Sverige och övriga världen, har alla möjligheter att bli en fin tradition, som Predrag och Lisa startade förra året. Även om det naturligtvis är sorgligt att det alls behövs en speciell Kvinnodag. I synnerhet i ett land som Sverige.

Jerker Nilsson
Daniel Liffner

I år är det exakt hundra år sen man uppmärksammade kvinnodagen i Sverige. Den internationella kvinnodagen uppmärksammas världen över på det här datumet och i vissa länder har man till och med gjort om den till helgdag.

Eller för att citera Vänsterpartiets Josefin Brink, med flera undertecknare (Länk)

“Lönegapet mellan kvinnor och män sedan deltider räknats om till heltider är i Sverige 14,3 procent. Omräknat i tid för en normalarbetsdag kl 8.00–17.00 innebär det att kvinnor som grupp arbetar gratis från kl 15:51. Män har betalt till klockan 17:00. I pengar räknat tjänar en kvinna i genomsnitt 4400 kronor mindre per månad. På ett år fattas det 52 800 kronor. Under ett 45-årigt yrkesliv blir det 2 376 000 kronor, för varje kvinna. De cirka 2,1 miljoner sysselsatta kvinnorna tjänar på ett år ungefär 111 miljarder mindre än männen.”

Dessutom påverkar det här pensionen och kommer att märkas den dagen kvinnan går i pension eller den dagen relationen till barnens far tar slut, om hon jobbat deltid på grund av barn.

Att en dag som den här få möta hundra olika älmhultskvinnor och få uppmärksamma det arbete de uträttar och den orättvisa de råkar ut för är en av de roligaste saker jag har gjort så här långt, eftersom alla verkar uppskatta det.

De som verkade uppskatta det absolut mest av alla var de anställda på kommunens äldreboende som vi träffade och som är en av de grupper i arbetslivet som är mest åsidosatta både lönemässigt och till det antal människor som jobbar med att vårda äldre människor. Tidigare har jag träffat flera kvinnor i den här typen av jobb och jag har aldrig träffat någon annan grupp av anställda som först pratar om att de behöver bli fler anställda på arbetsplatserna och numera inte alls nämner något om att de vill ha högre löner, eftersom de vill orka utföra sina jobb på ett riktigt bra sätt.

Det är både de anställda och de vårdade mer än väl värda.

Jerker Nilsson Ordförande Vänsterpartiet Älmhult