En dag med många nya möten – 30 april i Älmhult

Gårdagen, den 30 april, var en intensiv dag för Vänsterpartiet och Jerker, vilket egentligen är en dag för tidig, jämfört med dagens datum 1 maj som för Vänsterpartiet generellt sett brukar vara en intensiv dag.

Jag tyckte det var dumt att försitta chansen att komma ut och träffa människor och dela ut Vänsterpartiets 1 maj-tidning, samt hjälpa till lite med Naturskyddsföreningens klädbytardagar.

Lite förvånad var jag över att det var lite mindre folk än jag hade förväntat mig på torget, eftersom det var lite andra jippon, där bland annat några bilförsäljare visade sina nya bilmodeller. Torget i Älmhult kan, åtminstone ur synvinkeln att man vill dra dit folk, kännas felplacerad.

Det gick ändå att få till ett antal samtal genom dagen med både sympatisörer och icke-sympatisörer och periodvis var det kul att se att många verkade uppskatta att möjligheten att byta kläder existerade och många valde att istället skänka betydligt mer kläder än man valde att ta tillbaka.

Tanken bakom det hela är naturligtvis inte bara att spara pengar för de som behöver nya kläder och har ett antal kläder man inte använder, utan även att spara på naturresurserna eftersom det i längden inte går att producera nytt hela tiden, utan att förstöra jorden.

Så produceras plagget (från Naturskyddföreningens hemsida):

Allt snabbare trender i inredning och mode bidrar till att konsumtionen av billiga textilier ökar varje år. Men det är någon annan än köparen som betalar det egentliga priset för billiga handdukar, gardiner och t-shirts. Den indiska bonden vars mark blivit obrukbar efter orenade utsläpp från färgeriet, bomullsodlaren som fastnat i skuldfällan efter att ha köpt dyra kemiska bekämpningsmedel.
Jordens befolkning förbrukar i genomsnitt nio kilo textilier per person och år. Men som all annan konsumtion är den ojämnt fördelad i världen. I Sverige förbrukar vi idag 24 kilo per person och år, i USA betydligt mer, i Afrika och Asien mindre.

Textilfakta

• Mer än 100 miljoner familjer arbetar direkt med bomullsodling.
  • Till ett kilo färdigt tyg används ett kilo kemikalier, bara i textilfabriken.
  • Det krävs 350 liter vatten till att bereda ett kilo tyg från textilfiber.
  • 85 procent av Aralsjöns yta är borta på grund av konstbevattning.
  • I Sverige köper vi 24 kg textil per person och år. Det är lika mycket som får rum i sex tvättmaskiner. 1994 var det 15 kg.
  • 2005 handlade svenskarna kläder för 56 miljarder kronor, det är cirka 6 200 kr per person.
  • 2006 ökade vår konsumtion av såväl hemtextil som kläder med drygt 8 procent från 2005.
  • Många av butikskedjorna har gått från att ha säsongvaror till att ha nya varor varje dag i butiken.
  • 94 procent av alla kvinnor i åldern 16-24 år handlar nya kläder minst en gång per månad. Var femte köper nya kläder varje vecka. Vi handlar kläder nästan som plockgodis.
  • 2006 importerades 309 535 ton textil till Sverige från omvärlden. Av det som importerades kom 147 316 ton från EU.

Där efter var det dags att hasta vidare till Folkets Hus och en workshop inriktad mot föreningslivet med IOGT-NTO och invigningen av skateparken i Silverdalen (som förut var det lokala utestället sommartid, men som tyvärr varit utsatt för bränder flera gånger).

Workshopen med IOGT:s förebyggargrupp var först för min del och det är omöjligt att säga annat än att det var med en viss besvikelse jag konstaterade att av ca 150 föreningar och våra åtta politiska partier som jag skickat ut inbjudan till, så var det bara 6 personer som dök upp. Jag gissar att vädret kan ha spelat en viss roll, eftersom det var varmt och fint och snudd på sommarvärme.

Det trots att många av kommunens föreningar har en drog- och mobbingspolicy, som ska uppdateras varje år, vars budskap ska föras ut till medlemmarna två gånger per år, vilket ger dem extra föreningsbidrag.

Workshopen handlade om hur man ska agera i föreningslivet vad det gäller frågor kring alkohol och att man hela tiden måste vara vaksam och tänka sig för, så att man inte accepterar mer än man borde, vilket självfallet gäller både ledare och aktiva, oavsett ålder. Det är lätt att göra det eftersom alkoholbruket  är så utbrett och accepterat.

Även om man naturligtvis inte kan förvänta sig att alla ska leva helnyktert hela sina liv, så finns det oerhört mycket att vinna på att skjuta upp alkoholdebuten så högt upp i åldrarna som möjligt. Dels gör det att man är mognare att hantera alkoholen och grupptrycket som får många att dricka vid tidiga år och det minskar riskerna att man utvecklar ett missbruk kring det.

Där kan föreningslivet vara en god hjälp som visar att man i föreningarna inte dricker alkohol, utan klarar av att ha kul utan någon form av droger.

Det sista jag gjorde var att titta på invigningen av skateparken och den öppna ungdomsgården Fenix (som tidigare hette Magazinet).

Jag såg lite på skateuppvisningarna innan workshopen med IOGT-NTO, men såg ännu mer efteråt och lyssnade på några av banden som spelade och tyckte det var kul att se att det finns ett aktivt kulturliv även bland de yngre och jag imponerades över hur duktiga alla var. (Samtidigt som jag blev oerhört nostalgisk med tanke på all musik jag själv sett och hört genom åren vid liknande tillfällen).

Skateuppvisningen var oerhört imponerande och det var med stor skicklighet som gruppen från Malmö/Lund gjorde sin uppvisning. De tjejer som fanns med i den gruppen hade lovat att komma tillbaka och lära fler, inte minst tjejer, att skejta.

Det roligaste av allt, som jag tyvärr inte fick några bilder ifrån, var visningen av Fenix (Det finns dock några bilder här). Jag fick berättat av en av de anställda där att de unga hjälpt till mycket själva och varit oerhört duktiga och att det verkade göra att alla är rädda mycket mer om sakerna där och sköter om det mer mer omsorg. Det påverkade även till det bättre att de fick nya fina saker att inreda med, istället för att som brukligt få gammalt slitet och fult som är svårare att få känslan av att man behöver vara rädd om.

Det konstaterades också att kostnaden för en ung som går över i ett kriminellt eller missbruksliv snabbt överskrider hela Fenix budget per år på ca 1 1/2 miljon, vilket gör att en fungerande och öppen ungdomsgård definitivt betalar sig självt och lite till på kort tid. Inte minst eftersom den fångar upp de unga som inte direkt har något uttalat fritidsintresse eller liknande som kan fånga upp dem.

Kort sagt en intensiv och givande dag med möten av många nya människor och kunskaper om vår kommun.

Jerker Nilsson
Vänsterpartiet Älmhult