Vilka ska drabbas av besparingarna SD? – Smp 9/5

Vi konstaterar enligt en debattartikel att Sverigedemokraterna i Älmhult inte vill att kommunen ska erbjuda fritidshem för barn från tio års ålder och uppåt, utan tycker att fritidshemmen endast är till för barn i förskolan och lågstadiet.

Barn på förskolan går inte på fritidshem utan just i förskolan och reglerna för fritidshem är inte en fråga för Älmhults politiker att avgöra, utan möjligen riksdagens, eftersom Älmhults kommun är skyldiga att erbjuda fritidshemsplats enligt Skolverket. Precis som alla andra av landets kommuner är skyldiga att göra det när föräldrarna arbetar eller studerar, fram tills barnen fyller 13 år eller om ”eleven har ett eget behov på grund av familjens situation i övrigt”.

Något som går helt emot att de påstår att barnen är grunden och viktiga, och att dra in dem i politiska bråk är skamligt … Även om det nu hade varit kommunens ansvar så tror vi det vore mycket olyckligt att inte låta det relativt få antal barn som behöver den tryggheten få ha kvar sin barnomsorgsplats.

Vi delar inte många åsikter med SD men vi utgick från att de ville barnens bästa, både för barnen och samhällets skull, men vi inser att vi haft fel. Dessutom vore det klädsamt att man från SD valde att tala om vilka verksamheter som ska få nerdragningar, när man inte vill ha skattehöjning i länets lägst beskattade kommun och få ännu färre resurser att försöka hanka sig fram på. Men det vet SD uppenbarligen inte ens själva.
Jerker Nilsson och Annika Andersson

Vänsterpartiet Älmhult