Miljöpartiet Älmhult brister i ansvar för miljö och ekonomi – Smålänningen 22 maj

Svar till Michael Öberg 15.5

Det är märkligt att se hur Öberg från Miljöpartiet försöker finta med att kommunens beslut stödjer Vänsterpartiets motion om solceller vid renoveringar och nybyggnation. Då borde den ha bifallits och inte enbart besvarats. Svaret är egentligen att kommunen fortsätter som tidigare, vilket endast gett en liten satsning, i projektform för utbildning- och forskningssyften.

Genom mina jämförelser med kommuner som har gjort satsningar som vår motion gäller så har jag, som Öberg vet, visat att solenergi klarar av att ge vinst ekonomiskt och gynna miljön. Varför tror Mp att Älmhult inte klarar det som andra klarar? Har ni så lågt självförtroende när ni själva sitter i maxialliansen och bestämmer?

Vår motion påpekar att man ska göra satsningarna där det är tekniskt försvarbart (inte vid alla renoveringar som Öberg påstår), vilket gör det både miljösmart, ansvarsfullt och ekonomiskt försvarbart.

Öberg avslutar med att Vänsterpartiet Älmhult ska sluta med ”det politiska käbblet” och ta ansvar.

Det kallas demokrati att framföra sitt partis åsikt om en förbättring för kommunen, inte ”käbbel”. Det är illa att Öberg inte förstår det efter så många år inom politiken.

Att kräva ansvar från oss känns märkligt, när Miljöpartiet själva inte tar ansvar så att man får kommunens ekonomi och verksamheter väl fungerande.

Men jag förstår Öberg och Mp. För något märkligare än ett Miljöparti som är emot solenergi, som i detta fallet innebär en besparing för både ekonomin och miljön på sikt, är svårt att finna. Då är det lättare att försöka skylla ifrån sig.

Fakta kvarstår: Miljöpartiet i Älmhult är emot solenergisatsningar som andra kommuner får att generera 100% vinst jämfört med kostnaderna. På det sättet tar Mp inte ansvar för varken ekonomi eller miljö.

Jerker Nilsson, Vänsterpartiet Älmhult