6-timmars arbetsdag – En hjälp mot lägre arbetslöshet

Svar till Johan Hultberg 24.4

Hultberg kör med den taktik man brukar köra med: Att Vänsterpartiet försöker smutskasta en bransch. Inget kan vara mer fel. Det vi vänder oss emot är att restaurangbranschen, som haft en konstant uppgång i minst tio år, ska ha en skatterabatt utan krav på prestation från företagen att anställa. Det till en kostnad för 1,5 miljoner per jobb.

I själva verket är det moderaterna och Hultberg som väljer att smutskasta anställda inom äldreomsorgen, som för de här pengarna kunde anställt tre personer för varje skatterabatterad inom restaurangbranschen. Hultberg hävdar att jag vägrar se sambandet mellan skatterabatten och skatteintäkterna. Men så länge restaurangmomsens sänkning kostar mer än den ger tillbaka så är det förlusten för skatteintäkterna det som är sambandet. Det ger inte mer pengar tillbaka till skattekollektivet.

För som Hultberg och moderaterna resonerar så är det uppenbart att man istället väljer att smutskasta de inom äldreomsorgen som hade behövt fler arbetskamrater och de äldre som behövt mer personal.

Hultberg fortsätter att hävda att skatteintäkterna har ökat och resurserna har ökat. Men fortfarande har befolkningen och inflationen gjort att det per person i Sverige är en minskning av skatteintäkter och välfärd per person.

Det senaste året har enligt statistik från SCB inte antalet människor som har jobb ökat. Arbetslösheten var drygt 6% när alliansen tog över och den senaste siffran jag hittar är på 8,6%. Sysselsättningsgraden, d v s andel procent av befolkningen som jobbar, har även den minskat under alliansens tid vid makten.

Då kallade Reinfeldt siffrorna för “massarbetslöshet”. Vad tycker du vi ska kalla arbetslöshetssiffrorna av idag för?

En väg mot fler i arbete är att korta arbetstiden till 6-timmar som Vänsterpartiet vill. Låter det dyrt? Det är fortfarande inte i närheten av de 150 miljarder som moderaterna och alliansen sänkt skatten med.

Jerker Nilsson, Vänsterpartiet riksdagskandidat