Koldioxidsvarta centerpartiet

Centerpartiet har alltid velat framstå som ett av våra mest miljövärnade parti, men med miljöminister Lena Ek kan det inte vara lätt att leva upp till.

Sverige hade i fjol ett stort överskott av de utsläppsrätter som vi tilldelats enligt Kyotoprotokollet. Vi har alltså släppt ut mindre koldioxid än vi hade fått göra. Alliansregeringen, med den påstådda miljövännen centerpartisten Lena Ek som miljöminister, valde att sälja utsläppsrätterna som blivit över till Bank Of America Merrill Lynch för 38.4 miljoner.

Det som händer då är att utsläppsrätterna säljs vidare till tex kolkraftverk i länder som inte tagit sitt miljöansvar så att de kan släppa ut mer där utan att överskrida sin tilldelning. Enkelt förklarat så säljs svenska folkets klimatansträngningar för en bättre miljö och ett bättre klimat vidare för att eldas upp i kolkraftverk någon annanstans.

En ansvarsfullt regering och en ansvarsfull miljöminister hade annullerat rätterna, något t ex Frankrike och Portugal gjort, men en regering som hela tiden inför flera jobbskatteavdrag måste få in pengar på annat håll.

Detta är en skrämmande utveckling av ett parti som centern som försöker utmåla sig som alliansens gröna parti. Hur koldioxidsvarta är då de andra partierna?

Annika Andersson