Vad jobbskatteavdrag egentligen är

Svar till Ingemar Swalander och Ann-Charlotte Wiesel 24.4

Swalander och Wiesel skriver en vad de anser förklaring av vad jobbskatteavdraget är. Visserligen finns det säkert de som tycker att det är bra med ännu lägre skatter att köpa en ny mobiltelefon för, som de tar som exempel… Men de flesta föredrar en skola och äldreomsorg som har resurser att driva en bra verksamhet för.

Den senaste undersökningen visar att bara 6% av befolkningen, vill ha mer sänkta skatter. De flesta av dem inser att det är några hundralappar mer i månaden är det som får betala försämringar i skola, förskola, vård, omsorg och arbetsförmedling.

Det gör också att staten delar ut lägre statsbidrag till kommunerna och landstingen. Vilket är en anledning till att kommunerna och landstingen höjer skatten och därigenom äter upp en del av jobbskatteavdragen.

Ett exempel på ökade kostnader för att finansiera jobbskatteavdrgen är att kommunerna plötsligt får vara med och betala för statliga vägar och järnvägsrelaterade byggnationer, något staten betalat innan. En annan är att människor utan sociala problem värre än att de är utförsäkrade från A-kassan hamnar hos socialen i kommunerna, istället för hos Arbetsförmedlingen, som drivs med statliga pengar.

I slutändan kan de med jobb stå där med sina nya fina mobiler och fundera på om det var värt att barn och äldre fick det betydligt sämre och om det verkligen är rättvist att de utan jobb betalar 33% i skatt, när de med jobb och högre inkomster bara betalar 25% i skatt, vilket är den egentliga effekten av jobbskatteavdraget.

Vänsterpartiet är det enda partiet som är emot jobbskatteavdragets orättvisa fördelning av beskattningen.

Jerker Nilsson, Vänsterpartiet Älmhult

SMP