Vänsterpartiet gläds åt politiska framgångar

Det är få gånger Vänsterpartiet Älmhult har haft anledning att glädjas åt framgångar. Men ibland får man vara nöjd med att det sker förändringar via politiken, där initiativet ursprungligen tagits av Vänsterpartiet.

Nyligen gick maxialliansen ut med att de vill satsa pengar på bland annat lekredskap och de av stormen Gudrun sönderblåsta motionsspåren i Liatorp och i Haganäsområdet, tack vare de återbetalda AFA-pengarna.

Det är saker vi har drivit inför och/eller under mandatperioden på olika sätt. Vi har blivit bemötta t ex med att det är en onödig kostnad för motionsspåren eftersom för få använder dem, att man satsat på Friskis istället för motionsspåret i Liatorp och att folk kan lösa avsaknaden av belysningen med att köpa pannlampor.

Någonstans verkar ändå våra argument gått hem, vilket vi är tacksamma för, eftersom det är förändringen till det bättre som är det viktigaste. Som flera invånare i Liatorp påpekat för mig så hade övriga partier knappast ändrat sig utan Vänsterpartiets drivande av frågan om elljus i motionsspåren.

Det sorgliga med alla de miljonerna som blir kvar av AFA-pengarna är att de enbart går till att beta av pensionsskulden. Istället borde de gått till mer friskvård och skolan eftersom pengarna kommer från att de anställda varit mindre sjuka än väntat. I dagsläget så visar det sig att sjukskrivningarna inom förskola/skola ökar. Det vore en bättre satsning att försöka motverka den trenden direkt. Oavsett om man ser det ekonomiskt, mänskligt och pedagogiskt.

Jerker Nilsson, Vänsterpartist