Eldrift av flyg utvecklas snabbare än 40 år

Svar till Lena Johansson (Mp) 20.3:

Det är lite väl pessimistiskt att hänvisa till en enda forskare som talar om att det kan ta upp till 40 år innan vi har elflyg. Med tanke på hur snabbt utvecklingen går med bilmotorer av el, och att mycket forskning läggs på den just nu, så räknar många forskare med att det kommer att påverka utvecklingen att gå snabbare även för flyget.

Redan nu har Easyjet börjat utvecklingen med att få fram flygplan som funkar för el inom 8-9 år. Norska Avinor räknar med att alla flyg upp till två timmar ska vara elflyg inom 20 år. Paul Stein, chefstekniker på Rolls-Royce, en av världens största tillverkare av flygmotorer, påpekar i en intervju för några månader sen att för de minsta taxiflygplanen finns i princip tekniken färdig redan idag för att flyga med el. Rolls-Royce är, tillsammans med Airbus och Siemens, involverade i ett projekt som går ut på att skapa plan med hybriddrift, där man har kombinerad el- och flygbränsledrift, där man räknar med att planet kommer att flyga år 2020. Vilket påminner om hybriddriften på de elbilar som idag är är vanligast, elhybridbilarna. En utveckling som fortsätter gå vidare mot mindre bränsle och bättre batteri i hybriddriften.

Ska man lägga skattepengar på forskning för att få fram mer miljövänligt flyg, utöver att försöka påverka människor att inte flyga när man inte måste, så är biobränsle att hålla sig kvar vid gammal teknik längre än nödvändigt. Det är bättre att satsa på det som är hållbart på längre sikt.

Detta svaret blir det sista från mig i denna diskussionen.

Jerker Nilsson, Vänsterpartiet, ledamot i Regionfullmäktige