Liten andel halvfabrikat i Älmhults kommun

Svar till thjson 16.3

Signaturen thjson hävdar i ett par insändare att Älmhults kommun enbart serverar färdigmat och halvfabrikat, och att han varit runt på länet i olika serveringar och fått samma upplevelse och bad mig kontrollera varifrån maten kom.

Jag valde att göra det och ta reda på hur mycket som är hel- eller halvfabrikat. Det kan både skribenten och andra göra, eftersom alla handlingar är offentliga. Det ingår i tjänstemännens arbetsuppgifter att ta fram de uppgifterna både till mig som fritidspolitiker och till allmänheten, om någon frågar dom.

Leverantörerna är följande: Meningo (som säljer både färskvaror och halvfabrikat). Mejerieprodukter Arla (Från 1 april blir även Skånemejerierna leverantör). Grönsaker, frukt och rotfrukter från RP-frukt i Röinge (Från 1 april blir Växjö Partiaffär leverantör). Färskt kött kommer från Skärshults gård Älmhult och pålägg kommer från Charkett i Karlskrona. Urshultsbagaren levererar färskt bröd.

Totalt kostade livsmedelsinköpen Älmhults kommun drygt 12 miljoner kr år 2017. Av den summan gick ca 25%, 3,1 miljoner, till halv- eller helfabrikat, vilket visar kommunens medvetna satsning på mat som görs från grunden. År 2017 var 33% av maten dessutom ekologisk.

I hel- och halvfabrikat räknades in saker som man ofta inte tänker på som privatperson är hel- eller halvfabrikat, som t ex ketchup, korv eller pasta, mat jag inte tror att någon begär ska göras av personalen. Men där fanns även färdiga kötträtter (som hamburgare) fiskprodukter (som förstekt och sprödbakad fisk), vegetariska färdiga rätter (som biffar), pannkakor, kroppkakor m m.

Ett exempel som hamburgarna köper man färdiga, för att de är svåra att få till hemlagade och få bra under varmhållning, eftersom de gärna blir torra. Ett annat exempel är den panerade fisken, som är populär bland barnen, men är tidsödande att göra i storkök och inte helt lätt att varmhålla med bra resultat.

Men som sagt, den mesta maten lagas från grunden, när det gäller stekar, grytor, alla soppor, de flesta färsrätterna, såser, potatismos, ibland hembakt till fikan på servicehusen m m. När köttbullar finns på matsedeln så gör kommunens personal drygt 20 000 köttbullar.

Den största kostnaden för matlagningen är inte maten, utan personalen, vilket gör det lätt för Findus och Dafgårds att få ner kostnaderna per portion, eftersom deras mat är fabriksgjord. Älmhults kommun har 27 kök. Det finns mycket olika dieter idag och inom t ex äldreomsorgen så är ca 70% av maten olika specialkoster, så bara det gör matlagningen mer komplicerad än jag tror de flesta inser. Du kan alltså inte slänga in vem som helst var som helst om någon saknas.

Eftersom Älmhult har så hög inflyttning, inte minst via inflyttade ikeaanställda, så gör det att det även blir fler medföljande barn som vill ha mat på skolorna, vilket gör att även kostnaden för maten skjuter i höjden.

Jerker Nilsson Vänsterpartiet Älmhult