Enda gången mer pengar är viktigt för M är vid sänkt skatt – Insändare

Jag får tacka moderaterna Älmhults gruppledare Sonja Emilsson för att hon i lokalmedia för någon vecka sen säger att utvecklingen har varit mycket bra i Älmhult senaste mandatperioden. Bättre betyg kan egentligen inte Vänsterpartiet, Socialdemokraterna och Miljöpartiet få i betyg.

Men jag blir beklämd när hon talar om att lärarna är dåliga i Älmhult, och att det inte är pengar eller lokalerna det hänger på, när det gäller skolans resultat. Jag vet inte hur många lärare hon träffat, men de jag träffat verkar jobba hårt och göra sitt bästa. Inser man inte att lokalerna spelar roll för hur bra jobb man kan göra, i synnerhet när man jobbar med människor, så har man missat mycket om arbetsplatsens utformning, både för anställda och elever.

Det är dessutom så att inte bara skollokalerna i sig påverkar undervisningen, utan även skolgården. Skolans fysiska miljö har betydelse, både för pedagogiken och för hur rummets kvalitet påverkar trivsel, trygghet och stimulans, vilket det finns forskning om bevisar.

Hon konstaterar dessutom att det inte finns människor att anställa. Det beror på att det finns för få utbildade lärare. Det är något regeringen med stöd av Vänsterpartiet har satsat mer pengar på, eftersom vi tycker det är viktigare än att högbetalda kan göra ännu mer skatteavdrag.

Utöver att det kostar pengar att utbilda saknad personal, så fungerar även lärare och bristen på dom, som vilken annan sak som helst: Det påverkas av tillgång och efterfrågan. Att säga att det inte spelar någon roll med pengarna, i form av lön till de man anställer, stämmer inte. Efterfrågan på lärare är hög, men tillgången är liten. Vill man ha lärare med utbildning så får man helt enkelt betala lite mer.

Hon säger även att man inte ska tvinga alla in i gymnasium. Jag har inte sett en enda arbetsgivare som struntar i om de de vill anställa har gått gymnasiet eller inte. Det brukar vara ett grundkrav. Jag vet inte om Emilsson tycker att vi politiker ska bestämma att arbetsgivarna ska strunta i det, och hur hon menar att det ska gå till?

Det behövs snarare mer personal som är bättre utbildade än tidigare, inte tvärtom. Ett exempel på orsak av sänkta krav för högre studier, är bristande kunskaper i förhållande till betygen eleverna får från grundskola och gymnasiet, tack vare den betygsinflation som de vinstdrivande friskolorna skapat.

Jag tycker det är förvånansvärt att moderaterna inte förstår hur tillgång och efterfrågan fungerar. Den enda gången den enda gången moderaterna tycker mer pengar spelar roll verkar vara när skatten sänks så att de med mest pengar blir ännu rikare. Jag och Vänsterpartiet har svårt att se att det är viktigare än en fungerande skola, eftersom framtiden bygger på kunskap hos de som är barn idag.

Jerker Nilsson, Vänsterpartiet Älmhult