motion

Motion om att utbilda fler undersköterskor

Motion om att utbilda fler undersköterskor. – läs motionen här.

För ett litet tag sen blev jag kontaktad av en person som hade en gymnasiutbildning som hade några år på nacken och som inte var relevant alls till dagens arbetsmarknad.

Vederbörande hade under senare år jobbat som timvikarie på kommunens äldreboenden, men kunde konstatera att hon inte kunde få fast anställning eftersom hon inte var utbildad undersköterska.

Enligt henne, och de jag har pratat med inom utbildningssektorn, så går det med en redan befintlig gymnasieutbildning, inte att utbilda sig alls på gymnasienivå till undersköterska eftersom man satsar på de som är utan gymnasieutbildning, trots att det i dag och framöver i Sverige kommer att bli brist på undersköterskor.

Man har förändrat det här i enlighet med Vänsterpartiets motion i flera kommuner och den som hittade felet och lösningen på den var Daniel Liffner, från Vänsterpartiet Växjö. Där har alliansmajoriteten valt att rösta igenom det eftersom de tyckte den var bra, trots att det var en motion från Vänsterpartiet.

Vänsterpartiet Älmhult hoppas givetvis på det samma här, även om våra motioner så här långt aldrig bifallits ordentligt av maxialliansen.

Jerker Nilsson, Vänsterpartiet Älmhult

Smålänningen