insändare

0,4% får höjd skatt – Det drabbar ingen fattig

I dagarna kom nyheten om att Vänsterpartiet i förhandling om att stödja regeringens budget, fått igenom en höjning av skatten för de med höga inkomster. Genast så kunde man ta del av protester från allianspartierna och Sd, som lyfte fram att ”Inkomstskatten höjs med upp till 1 200 kr per år”, ”40 000 får betala höjd inkomstskatt” och att ”13 000 fler får betala värnskatt” (en skatt som f ö alliansen inte ville avskaffa under sina 8 år).

Man kan också säga att de med högst lön får max 100 kr mer i skatt i månaden, 0,4% av landets befolkning får höjd skatt och att ytterligare 0,13% av de med hög lön får betala värnskatt. Det drabbar med andra ord ingen fattig.

För de pengarna får många, oavsett inkomst, tillgång till flera av reformerna som Vänsterpartiet ligger bakom: Avgiftsfria vårdbesök för äldre, avgiftsfria mediciner för barn, glasögonbidrag för barn- och unga, CSN-lån för möjlighet att ta körkort (något många jobb kräver) och mycket mera.

Ytterligare pengar beräknas att komma in via den satsning på Ekobrottsmyndigheterna och Skatteverket, som Vänsterpartiet ligger bakom, får för att hitta de personer och företag som inte betalar den skatt de ska göra.

Enligt Uppdrag Granskning tidigare i år så handlar det om ca 500 miljarder kronor som göms undan mot våra lagar, något som för budgeten till i år motsvarar vad Försvaret, Hälso- sjukvård och social omsorg, Rättsväsendet, allmänna bidrag till kommunerna och Sd:s påstådda invandringskostnad kostar tillsammans.

Varje krona som försvinner är en demokratiskt beslutad krona, som drabbar barn, unga, gamla, sjuka och alla andra som behöver hjälp av samhället för att komma vidare till ett bättre liv.

Jerker Nilsson, Vänsterpartiet Älmhult