Årskonferens

Årskonferens för Vänsterpartiet Kronoberg 2011

Jerker har ordet:
Precis som förra årets Årskonferens (som då även var Valkonferens) så tyckte jag att det var intressant och främst kul att få träffa de andra vänsterpartisterna i länet.

En tråkig nyhet, för vår del, var att Alice Åström fått förhinder eftersom hon var tvungen att vara barnvakt åt en dotter som var på väg in på BB för att föda barn.

Men det blev två andra bra och intressanta talare, i form av Mikael Hallberg från Vänsterpartiets valberedning och Eva-Britt Svensson, som sitter i EU-parlamentet för Vänsterpartiet och Sverige.

Mikael berättade bland annat om hur de jobbar med att få en så bred grupp som möjligt, för att få så många olika människor med så många olika idéer som möjligt, för att främja en diskussion inom partiet. Han och de andra i valberedningen åker runt till de olika distrikten för att rapportera tillbaka till partistyrelsen om vad för åsikter man har och diskuterar.

Apropå att det ofta diskuteras om partistyrelsen borde säga upp sina uppdrag, så nämnde han att de väljs på en period åt gången, apropå den diskussion som finns kring att partistyrelsen borde ställa sina platser till förfogande.

Eva-Britt Svensson, som var en oerhört bra och energisk talarinna, så nämnde hon ett antal intressanta saker, utöver det i videoklippet efter texten.

Några av de sakerna som hon berättade om som fastnade hos mig var hur de konservativa inom EU inte är intresserade av att diskutera något annat kvinnovåld än i form av könsstympning, trots att det är oerhört tydligt att feminiseringen av fattigdom gör att även barnen blir drabbade.

För som Eva-Britt sa så föds aldrig barn fattiga. De blir det via fattiga föräldrar.

Hon har varit med om att skriva Förslag till betänkande om prioriteringar och utkast till en ny ram för EU-politiken för att bekämpa våld mot kvinnor, som kommer att behandlas och ändras i EU-parlamentets jämställdhetsutskott och parlamentets plenum under detta året, som hon skriver mer om i sin egen blogg i En ny EU-politik mot våld mot kvinnor.

Hon nämnde också om hur roligt det var att få vara den enda svenska ordföranden i ett eu-utskott. Inte bara för att påverka, utan även för att det retar politiker från allianspartierna, att hon på många sätt är närmare makten och kan påverka den än vad de är, trots att det gäller politiker som är konservativa och inte alls särskilt vänsterorienterade.

En bra sak som hon nämnde att ta med sig inför diskussionen om varför Vänsterpartiet som är kritisk till EU alls ska vara med där, var att det är självfallet att Vänstern ska vara där makten finns. Oavsett vad man tycker om det, så påverkas politiken och vardagen i Sverige mer och mer av EU:s beslut och även de som är kritiska ska försöka påverka den till det bättre.

Hon är själv kritisk till EU på grund av den bristande demokratin där. Men precis som att Vänsterpartiet inte tycker om kungahuset, men inte driver aktivt att vi ska göra oss av med det, så tycker hon att vi inte behöver driva aktivt att gå ut ur EU idag.

Jag håller med henne om det, och tycker det finns flera andra områden att lägga tid och kraft på.

Utöver det så var det sedvanliga årskonferensförhandlingar, med diverse val och diskussioner. Det mesta flöt på snabbt och bra, och vi fick en mycket god sallad till lunch, fixad av den nye ombudsmannen Daniel Liffnér.

Det var egentligen först på slutet det blev lite mer på allvar politisk diskussion om Vänsterpartiet och framtiden. Men i grund och botten så verkar vi alla ha samma mål, även om vi har olika idéer om hur vägen dit ska se ut.

Det roligaste för mig personligen var att Eva-Britt berömde och berättade att hon fått många frågor om Vänsterpartiet i Älmhult var stora och om vi gjort ett bra val, med tanke på hur mycket vi syntes på facebook, bloggar och på ett antal andra ställen på internet.

Att vi märks är ett bra betyg, för där börjar grunden till demokratin och att få fler att få upp ögonen för vår politik, oavsett om vi talar om det kommunala planet i den lilla kommunen eller om vi talar om nivån Eva-Britt själv befinner sig på i EU-parlamentet.

Text och bilder av Jerker Nilsson Vänsterpartiet Älmhult

___________________________________

Fler bilder från Årskonferensen för Vänsterpartiet Kronoberg 2011: